Main menu:
Multimedia > Gatenteksten Mavo > Module 7
Hoofdstuk 2, De Eerste Wereldoorlog (De Grote oorlog)
H2, § 1. Achtergronden en oorzaken
Start Powerpoint
I. De belangrijkste oorzaak was het idee dat het ene volk beter was dan het andere, men had een grote voorliefde voor eigen volk en vaderland (dit heet het n
..).
Sterven voor je vaderland in strijd tegen de vijand (een ander land) was een eer. Nationalisme betekent ook dat een volk opkomt voor een eigen land. Door dit nationalisme ontstond er vijandschap tussen volken in Europa rond 1900. (Bekijk kaarten) E
E (Frans Nationalisme) E (Oude Duitse volkslied, Deutschland, uber alles..)
Twee voorbeelden van conflicten als gevolg van het nationalisme.:
a. De Duitsers hadden zich in 18
. verenigd en waren hierbij in conflict gekomen met F
In de Frans-Duitse oorlog die volgde moest Frankrijk Elzas-L.............
(belangrijk vanwege de aanwezigheid van IJ
en st
..) afstaan aan Duitsland. De Fransen wilden zich wreken voor de nederlaag in de Frans-Duitse oorlog en men wilde natuurlijk Elzas-Lotharingen terug.
E (Duitse keizer wordt gekroond in Versailles) E ( De Elzas bij Duitsland)
b. Conflicten op de Balkan: Servische nationalisten wilden (met hulp van R
.land) ten koste van O
.-H
. hun invloed op de Balkan uitbreiden. Oostenrijk-Hongarije (een staat met diverse nationaliteiten/volken) was bevreesd dat door dit nationalisme het land uit
. zou vallen. E (Balkan 1913)
II. De legerleiding in de diverse landen waren in deze periode erg machtig. Voor hen was het heel normaal om een meningsverschil met een ander land op te lossen met een oorlog. Alles wat met leger en oorlogsvoering te maken had werd bewonderd.
Dit heet m
.................... E De bewapening van de legers werd door de industrialisatie steeds m
.. en door de dreigingen werden ook de legers steeds groter. Er was dus sprake van een b
wedloop. E
III. In de tijd voor 1870 hadden veel Europese landen gebieden in Aziλ en Afrika veroverd en tot k
.
.. gemaakt, dit noemen we de periode van het i
.. E (kaart)
Duitsland was pas in 1870 ontstaan en had in tegenstelling tot de andere Europese landen geen overzeese gebiedsdelen. Koloniλn waren tijdens de Industriλle Revolutie voor een land belangrijk vanwege: E E (Spotprent, Duitsland wil ook koloniλn)
a. Het aanzien van een land.
b. De aanwezigheid van gr
.
.. voor de opkomende Industrie.
c. Een a
.
markt voor de producten van de eigen industrie.
De Duitsers wilden dus ook koloniλn en breidden hiervoor hun vloot uit. Door dit alles kwamen zij in aanvaring met landen zoals Engeland en Frankrijk die zich natuurlijk bedreigd voelden. E E (Duitse vloot)
IV. De diverse Europese staten hadden onderling afgesproken elkaar bij een militair conflict te helpen. Zo waren er twee b
.. ontstaan:
a. De Driebond met D
, I
., en O
..-H
.
b. De Triple Entente met F
.
., R
..
.en E
.
E
De landen van de Driebond werden ook wel de c
.. en de landen van de Triple Entente werden ook wel de g
.. genoemd. Een groot nadeel van deze bondgenootschappen was dat bij een oorlog tussen twee landen de bondgenoten verplicht waren om met elkaar mee te gaan vechten, er ontstond hierdoor dus sneller een grote oorlog (Wereldoorlog)
Cartoon kaart Europa E
Bovenstaande spanningen kwamen tot uitbarsting in 19
....
De directe aanleiding om de oorlog te beginnen was de m
.. op de Oostenrijkse troonopvolger F
..-F
tijdens een bezoek aan S
.. (de hoofdstad van het door de Oostenrijkers ingepikte Bosniλ). De moordenaars waren Servische Nationalisten. E E
Dit gaf Oostenrijk een goede reden om Serviλ aan te vallen. Hierna volgde een kettingreactie (domino-effect) van oorlogsverklaringen (dit was een gevolg van de bondgenootschappen). Ten oorlog; Het begin van de Eerste Wereldoorlog (7 minuten)
De aanslag school TV (20 min)
In Europa 1914 Serajewo (33 minuten)
!